Viisi merkkiä siitä, että tarvitset markkinointistrategian

Monilla pienyrityksillä ei ole omaa markkinointiosastoa, joten markkinointistrategian tekemistä ei useinkaan edes harkita, saati sitten toteuteta käytännössä. Se on sääli, sillä monille yrityksille sillä voi olla ratkaiseva rooli heidän menestyksensä kääntämisessä.

On tärkeää tietää, milloin tarvitset markkinointistrategiaa. Tässä muutama merkki siitä.

# 1 Uusien asiakkaiden puute 

Yksi ilmeisimmistä merkeistä on, että et saa uusia asiakkaita. On hyvä asia jos työskentelet täydellä kapasiteetilla ja et tietoisesti ole etsinyt asiakkaita, mutta jos tulotasosi on pysähtynyt tai laskussa ja kapasiteettia löytyy, tulisi tarkastella markkinointitoimenpiteitä asioiden kääntämiseksi.

Markkinointistrategiaa kehittämällä pystyt tunnistamaan, miksi et saa tarpeeksi liidejä. Onko se seurausta väärien markkinointikanavien käytöstä? Johtuuko se huonosti rakennetusta verkkosivustosta? Kohdistatko markkinointisi väärään asiakaskuntaan? Tällaiset kysymykset todennäköisesti auttavat erottamaan ja selvittämään perimmäisen syyn.

#2 Kun olet kiireinen, markkinointisi pysähtyy

Usein silloin kun liiketoiminnalla menee hyvin, ei ymmärretä markkinointistrategian tarvetta.
Kuitenkin monissa tapauksissa yrityksen menestyminen ja lisääntynyt kaupankäynti vievät todennäköisesti enemmän aikaa siinä työskenteleviltä henkilöiltä. Usein yksi ensimmäisistä kärsivistä alueista on markkinointi muiden tehtävien rinnalla.

Vaikka tämä ei ehkä aiheuta ongelmaa lyhyellä aikavälillä, on todennäköistä, että lopulta kysyntä vähenee ilman tarvittavaa markkinointia. Markkinointistrategia voi auttaa sinua ylläpitämään kasvuasi ja hahmottelemaan selkeästi, miten ja mihin käytät markkinointibudjettisi. Se varmistaa, että annat itsellesi parhaat mahdollisuudet toteuttaa markkinointiasi koko potentiaali.

# 3 Kuluja enemmän kuin tuloja

Markkinoinnista voi tulla suuria kustannuksia, jos sitä ei tehdä oikein. Jos huomaat käyttäväsi rahaa markkinointiisi, mutta et näe siitä tarvittavaa tuottoa tulojen muodossa, sinun tulee lopettaa se mitä teet. Jos jatkuva tekeminen ei toimi, ei se yhtäkkiä muutu toimivaksi, vaan sinun on arvioitava uudelleen, missä asiat ovat menossa pieleen ja korjata asiat.

Markkinointistrategia ei ainoastaan auta tunnistamaan, mihin kanaviin tulisi keskittyä, vaan myös, kuinka paljon sinun tulisi käyttää markkinointiin saadaksesi uusia asiakkaita. Tämä tehdään tarkastelemalla lukuja, kuten asiakkaidesi keskimääräistä elinkaariarvoa ja eri markkinointikanavien liidien konversioprosenttia. Markkinointistrategiasi tulisi määrittää, kuinka paljon sinun pitäisi kuluttaa keskimäärin kunkin uuden asiakkaan hankkimiseen. Näin varmistat, että et kuluta enempää kuin asiakkaan todennäköinen arvo on ja varmistat positiivisen sijoitetun pääoman tuoton prosessissa.

# 4 Ei saavuteta taloudellisia tavoitteita

Jos et saavuta taloudellisia tavoitteitasi, on selvää, että markkinointisi ei toimi tarpeeksi hyvin. Näissä tapauksissa sinun tulee selvittää, missä myyntitunnelissa ongelma esiintyy. Kyse voi olla siitä, että liidejä ei saada tarpeeksi tai liidien muuntaminen myynniksi epäonnistuu.

Vankan markkinointistrategian avulla voit paremmin seurata nykyistä suorituskykyäsi ja helpottaa ongelma-alueiden tunnistamista. Tämä johtuu siitä, että sinulla on ennustetut tavoitteet tarvitsemiesi liidien määrälle sekä konversioprosentti, johon sinun pitäisi päästä – ja siten pystyt vertaamaan nykyistä suorituskykyäsi tähän.

Markkinointistrategia ja mitattavissa olevat tavoitteet puolestaan kannustavat käyttämään markkinointia älykkäämmin, sillä tieto, mitä tuloksia sinun on saavutettava, auttaa sinua ymmärtämään, mihin markkinointitoimintoihin sinun pitäisi käyttää rahaa. Lisäksi sen avulla voit myös seurata tarkasti markkinointisi menestystä. Tämän ennakoivan lähestymistavan avulla pysyt yrityksesi kehityksen kärjessä kuukausittain ja jopa viikoittain.

#5 Sinulle on haastavaa määritellä ytimekkäästi yrityksesi tarjonta

Jos sinulla on vaikeuksia määritellä yrityksesi, on todennäköisesti, että et saavuta lähellekään sellaista potentiaalia mihin sinulla olisi mahdollisuus. Onko sinulla selkeästi määritelty tarjonta ja kohderyhmä? Jos ei, on olemassa suuri mahdollisuus, että et vain käytä vääriä markkinointikanavia kohdistaaksesi mainoksesi asiakkaille, mutta voit hyvinkin kohdistaa ne jopa väärille markkinoille.

Arvioi sekä sisäisiä että ulkoisia yrityksesi kannalta merkittäviä tekijöitä. Tällöin markkinointistrategia auttaa sinua ymmärtämään, mille kohdemarkkinoille tuotteesi sopii parhaiten ja antaa toiminnalle suuntaa ja päämäärän. Kun ymmärrät paremmin markkinaympäristöäsi ja kilpailijoitasi, voit arvioida paremmin, onko olemassa markkinarakoja tai muita mahdollisuuksia hyödyntää tiettyjä kohdeyleisöjä.

Marketing Strategy Canvas – yhden sivun markkinointistrategiapohja

Markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa markkinointistrategian laatimisella. Se ohjaa markkinointisuunnitelmaa ja sen toteutumisen seurantaa. Lataa itsellesi maksuton Marketing Strategy Canvas ja ohjeet sen käyttöön.

Katso myös artikkeli – Kuinka nostat brändisi seuraavalle tasolle

Kommentoi

Shopping Cart
fiFinnish
Scroll to Top