Markkinoinnin analysointi on avain onnistuneeseen markkinointiin

Markkinointi-analyysi on usein huomiotta jäänyt, mutta tärkeä elementti markkinoinnin menestyksen saavuttamisessa. Markkinoinnin tarkoitus on tuottaa merkittävää positiivista tuottoa sijoituksellesi, mutta useimmat yritykset eivät analysoi markkinointinsa tehokkuutta muuttaakseen ja parantaakseen markkinointitoimiaan.

Tässä videossa käyn läpi 5 markkinointianalysointiin liittyvää virhettä ja kuinka voit välttää ne.

#1 Varmista, että maksimoit seurattavuuden

Ymmärrämme, että joitain asioita on helpompi seurata kuin toisia. Esimerkiksi digitaaliset markkinointikanavat ovat erittäin suosittuja, koska niihin on erittäin helppo integroida seurantamittareita. Google-analytiikka on pakollinen, koska ilman Google Analyticsia verkkosivustollasi, pyörität yritystäsi sokeana.

Ilman Google Analyticsia et tiedä ketä käy verkkosivuillasi, mitä kautta he ovat tulleet, mitä he ovat selailleet ja mitä he tekivät ennen sivuilta poistumista. Sinulla ei ole aavistustakaan konversioprosenteistasi, asiakkaiden keskimääräisestä arvosta tai edes kaupassasi vierailleiden asiakkaiden määrästä tai miksi he ovat siellä vierailleet.

Yksinkertaisesti sanottuna, ellet seuraa asioita, et voi mitata niitä. Jos et voi mitata niitä, et voi parantaa markkinointitoimenpiteitä luotettavasti. Ota vaisto ja intuitio pois markkinoinnista – ne toimivat yleensä vain keinona oikeuttaa omat ajatukset oikeiksi. Työskentele tarkemmin puhtaasti faktojen perusteella. Tosiasioista ei voi kiistellä – se poistaa henkilökohtaiset mieltymykset markkinoinnista.

#2 Testaa ja mittaa aluksi aina pienemmässä mittakaavassa

Kun sinulla on seurantatyökalut valmiina, voit testata ja mitata suorituskykyä tarkasti. Ennen kuin aloitat valtavan kampanjan, ota kuitenkin mukaan kokeilujakso testataksesi ja mitataksesi kampanjaasi paljon pienemmässä mittakaavassa.

Ajatellaan, että kampanjasi tavoite on kohdistaa tiettyyn 100 000 ihmisen yleisöön. Jos suoritat kampanjan, mutta se ei toimikaan suunnitellusti – olet tuhlannut koko budjettisi. Mikset testaisi sitä aluksi pienemmällä otannalla, esimerkiksi 500-10 000, ja testaa tuloksia. Odotettu konversioprosenttisi on saattanut olla 5 %, mutta jos pienempi kampanjasi tuottaa vain 1,5 %:n konversioprosentin, jotain on korjattava.

Kampanjan tulosprosenttiin vaikuttavat monet muuttujat – mukaan lukien tiedon laatu, käytetty kanava, ajoitus, viesti, graafinen ilme ja toimintakehoitus. Testaamalla aluksi pienemmällä otannalla voit tunnistaa ja selvittää kaikki tulostehokkuuteen vaikuttavat elementit. Sitten kun olet tyytyväinen kampanjan tehokkuuteen, voit skaalata sitä.

Voit digitaalisissa kampanjoissa testata eri grafiikkoita, värejä, otsikoita, laskeutumissivuja ja keskittyä parhaiten toimivaan versioon. Voit yllättyä siitä, kuinka vaikeaa on ennustaa, mikä toimii parhaiten – anna siis potentiaalisten asiakkaiden kertoa se sinulle.

#3 Varmista, että testikampanjasi on sopivan kokoinen

Aina kun testaat mitä tahansa kampanjaa, testaa sitä kunnon datamäärällä, muuten testi on arvoton. Usein kuulen sanottavan, että jokin “ei toimi” tai se on “rahojen tuhlausta”. Kun asiaan perehtyy tarkemmin ilmenee, että on kokeiltu suoramarkkinointia lähettämällä 25 kirjettä, mutta niihin ei ole saatu vastausta, tai on soitettu 30 mahdolliselle asiakkaalle eikä kukaan ollut kiinnostunut tai on käytetty 50 euroa kuukaudessa Google Adsiin kolmen kuukauden aikana eikä olla saatu yhtään asiakasta. Jotta kampanjan markkinointianalyysi olisi todella arvokas, on se testattava kunnolla.

Jos aiot tehdä puhelinmarkkinointia tai lähettää sähköpostin, varmista, että sinulla on kohtuullinen määrä kohdeyleisöä – ehkä aluksi 200-300. Muista, että onnistumisasteisiin vaikuttavat muutkin tekijät, mutta ihmisten lukumäärä on yksi niistä.

Ajattele sosiaalista mediaa kanavana. Kuvitellaan, että on kaksi sosiaalisen median tiliä yrityksiltä, jotka tarjoavat hyvin samankaltaisia palveluita ja ne molemmat tekevät samanlaisia tarjouksia Instagram-tilillään. Toisella olisi 500 seuraajaa ja toisella 9000 seuraajaa – kumman luulet saavan parempia tuloksia? Kyllä, se riippuu seuraajien laadusta, jolloin tulosprosentti voisi olla vertailukelpoinen, mutta jos pienempi tili olisi tuottanut 2 myyntiä, suurempi tili olisi tuottanut 36 myyntiä. Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että myös kampanjakustannukset olisivat olleet samat.

Jos aiot sijoittaa johonkin, tee se kunnolla, äläkä jätä puolitiehen. Kuten aiemmin kerroin, on tärkeää testata toimivuutta ensin pienemmässä mittakaavassa. Varmista kuitenkin, että se on riittävän suuri otanta, jotta tuloksilla on arvoa.

# 4 Varmista, että mittaat voittoja, et myyntiä

Aina kun mittaat tietyn kampanjan tehokkuutta, sinun on oltava varma kampanjan tavoitteista. Jotkut yritykset saattavat keskittyä bränditietoisuuden edistämiseen – muista, että tämäkin vaatii mittaamista. Mistä muuten tiedät, onko se toiminut?

Suurin osa markkinointikampanjoista keskittyy kuitenkin liikevaihdon kasvattamiseen, asiakaskunnan kasvattamiseen, nykyisten asiakkaiden ostojen lisäämiseen ja uuden myynnin luomiseen – ja viime kädessä positiivisen sijoitetun pääoman tuoton tuottamiseen.

Sijoitetun pääoman tuotto tarkoittaa sitä, että kampanja on tuonut yritykselle takaisin enemmän rahaa kuin kampanjan toteuttaminen maksoi. Tässä kohtaa yritys voi helposti tehdä virheen markkinointianalyysissa.

Varmista ettet mittaa myyntituloja voiton sijaan.

Esimerkiksi jos kampanja, jonka toteuttaminen maksoi 1 000 euroa, tuotti 8 000 euroa myyntiä, voi vaikuttaa hyvin onnistuneelta kampanjalta. Jotkut ihmiset saattavat pitää tätä 800 % tai 8-kertaisena ROI:na, mutta jos jokaisen myynnin voittomarginaali on vain 10 %, kampanja onkin itse asiassa tuottanut vain 800 euroa voittoa. Itse kampanjan toteuttaminen maksoi 1000 euroa, joten todellisuudessa olet 200 euroa häviöllä kampanjan myötä.

Varmista aina, että tekipä kuka tahansa kampanjan analyysin, olipa kyseessä yrityksen sisäinen markkinointihenkilö, sinä tai ulkopuolinen toimisto, että he raportoivat sijoitetun pääoman tuottoprosentin tarkasti.

Yllä kuvattu esimerkkikampanja saattaa kuitenkin olla toteuttamisen arvoinen, jopa 200 euron tappiolla. Tämä johtaa meidät seuraavaan kohtaan….

#5 Älä alenna asiakkaan elinkaarivoiton arvoa

Mikäli mitataan kampanjoita erikseen, voidaan helposti ajatella onnistumista niissä väärin. Aiempi esimerkki teki 200 euroa tappiota. Mutta tekikö se? Teemme tässä oletuksen, että ne asiakkaat, jotka hankittiin, ostavat vain kerran.

Tietenkin tämä vaihtelee suuresti eri toimialoilla riippuen siitä, mitä myyt, mutta useimmat asiakassuhteet voivat olla paljon suurempia kuin vain yksi myynti. Tässä suhteessa voi olla parempi mitata asiakkaiden hankintakustannuksia, toisin kuin kampanjan sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.

Tämä voi itse asiassa kääntää analyysin täysin, oliko kampanja sittenkin menestys vai ei?

Oletetaan, että edellistä kampanjaa harjoittanut yritys oli jo tehnyt analyysin nykyisistä asiakkaistaan ja laskenut, että asiakas tuotti heille keskimäärin 2 000 euroa voittoa asiakassuhteen elinkaaren aikana. Tässä mielessä, jos edellinen kampanja, joka tuotti 8 000 euroa myyntiä, olisi tuottanut 6 uutta asiakasta, on näin ollen todennäköistä, että suhteen aikana (joka voi olla useita vuosia) nämä asiakkaat tuottaisivat keskimäärin yhteensä 12 000 euroa voittoa. Yhtäkkiä siitä, mikä aluksi näytti 200 euron tappiolta, on tullut 1200 % ROI.

ROI tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka yritys saa takaisin investoinneistaan. ROI kertoo puhtaasti markkinointitoimiesi hyötysuhteen.

Yritysten asioiden yksinkertaistamiseksi voi olla paljon helpompaa asettaa ihanteelliset asiakashankintakustannukset. Joten jos tiedät, että asiakkaasta saa 2 000 euroa voittoa asiakassuhteen aikana, kuinka paljon olet valmis maksamaan heidän hankkimisesta? Oletetaan, että yritys tyytyy 200 euron asiakashankintakustannuksiin. Tämä mielessä pitäen yritys tietää, että jos yritys hankkii 1000 euroa maksavan kampanjan myötä vähintään 5 asiakasta, on kampanja menestys tavoitteidensa (ja ROI-odotustensa) mukaisesti.

Yhteenvetona

Kerroin alussa, että markkinointianalyysi on avain markkinoinnin menestykseen. Haluan myös muistuttaa, että epätarkka markkinointianalyysi voi merkittävästi vaikuttaa markkinoinnin epäonnistumiseen. Jos noudatat näitä yksinkertaisia ​​sääntöjä, olet hyvällä tiellä kohti järjestelmää, jonka avulla voit oppia, kehittää ja tuottaa parempia markkinointituloksia.

Marketing Strategy Canvas – yhden sivun markkinointistrategiapohja

Markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa markkinointistrategian laatimisella. Se ohjaa markkinointisuunnitelmaa ja sen toteutumisen seurantaa. Lataa itsellesi maksuton Marketing Strategy Canvas ja ohjeet sen käyttöön.

Katso myös artikkeli – Kuinka nostat brändisi seuraavalle tasolle

Kommentoi

Shopping Cart
fiFinnish
Scroll to Top