Somestrategian 4 virhettä

Tällä videolla jaan neljä virhettä, joita kannattaa välttää somestrategiassa.

1. Virhe, ettei tehdä somestrategiaa. Ajatellaan, että jokaisen yrityksen tulee somettaa, koska kilpailijatkin somettaa. Sisällöllä ei ole strategiaa ja toteuttaminen on enemmän mielijohteiden varassa. Somettaminen tulee nähdä osana liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiaa. Jokaisella postauksella, tarinalla tai videolla on funktio markkinoinnissa ja jokainen toimi pyrkii viemään kohti yrityksen tavoitteita.

2. Päädytään ostamaan valmiita somepohjia ja somesuunnitelmia. Oijotaan asioita ja toteutetaan jonkun ulkopuolisen suunnittelemaa yleispätevää ohjetta. Markkinointistrategiasi kertoo mitä sinun tulisi julkaista. 

3. Ei tiedetä, että some on tärkeä osa asiakkaan ostopolkua verkossa. Yrityksen sometili voi olla ratkaisevassa osassa siinä päättääkö asiakas ostaa sinun yritykseltä vai kilpailijalta. Jos esim. asiakas on päättänyt ostaa jonkin tuotteen tai palvelun ja vertailee kahta yritystä verkossa. Hän hakee tukea päätökseensä somekanavista. Hän lähtee tarkastelemaan sinun somekanavaasi ja jos hän törmää kanavaan, jossa ei juurikaan ole seuraajia, tili ei ole ajantasalla, julkaisut eivät ole laadukkaita ja puuttuu asiakaspalautteita, eihän vakuutu yrityksestä. Jos kilpailijan somekanava on aivan tikissä, voi se olla hyvinkin ratkaiseva tekijä tässä kohtaa.

4. Seurataan vääränlaisia mittareita somekanavien analytiikasta. Näitä kutsun “turhamaisuusmittareiksi”. Ne ovat sellaisia mittareita, jotka saavat sinut tuntemaan hyvältä, mutta niillä ei ole milläänlailla merkitystä liiketoiminnan tuloksien kanssa. Helposti sorrumme näitä tarkastelemaan, koska somekanavat pyrkivät saamaan ja pitämään käyttäjät mukana. Tarjoamalla tälläisiä analytiikan mittareita, pyrkivät saamaan sinut tuntemaan olosi hyväksi. Joten varmista kun tarkastelet mittareita, että niillä on oikeasti merkitystä. Jos saat tykkäyksiä ja kommentteja, tarkastele onko ne potenttiaalisilta asiakkailta vain onko vain “somehälinää”. On paljon parempi omata pieni määrä seuraajia, jos he ovat oikeita asiakkaita kuin kymmeniä tuhansia vääränlaisia seuraajia. Tällöin tuhlaat aikaasi ja rahojasi väärään tekemiseen.

Kommentoi

Shopping Cart
fiFinnish
Vieritä ylös