Mikä on brändin, brändin identiteetin ja logon välinen ero.
Brändäykseen liittyy paljon väärinkäsityksiä. Termit brändi, brändin identiteetti ja logo tuodaan samaan yhteyteen, kuten ne olisivat synonyymejä toisilleen. On totta, että ne kaikki työskentelevät yhdessä, mutta yksinään ne ovat aivan eri asioita.
Vakaa liiketoiminta edellyttää vahvaa, johdonmukaista ja harkittua brändäystä ja brändin identiteettiä, ei vain logon suunnittelua. Tämä on ehdottoman välttämätöntä tietoa jokaiselle bloggaajalle, luovalle yrittäjälle tai pienyrittäjälle. Monet yritysomistajat laiminlyövät brändinsä ja aliarvioivat sen voiman. Usein kuulee kysyttävän “tarvitsenko todella brändin? Eikö vain logo riitä? “tai” Voinko vain brändätä itseni myöhemmin? “
Mitä ovat brändäys ja brändi?
Jos pyydät minua selittämään mitä on brändäys (tai brändi) yhdellä sanalla, sanoisin, että brändäys on kokemus. Brändi koostuu yrityksen missiosta, perusarvoista, visioista ja yrityksen viestistä, joten se on kuin valtava suunnitelma asiakaskokemusta varten. Se on sitä miten saat kohderyhmäsi tuntemaan, kun he ajattelevat yrityksestänne. Tämä on psykologinen suhde yritysten ja asiakkaan kanssa.
Brändi on olennainen osa yritystäsi – yrityksesi persoonallisuutta (jos olet yksinyrittäjä niin, se voi olla myös persoonasi). Se on tyyli (sekä aineellinen että aineeton, esimerkiksi puhe / kirjoitus) ja lupaus mitä asiakkaasi kokevat yrityksestäsi.
Brändäys auttaa sinua muokkaamaan yritystäsi antamalla enemmän tekijöitä kuin visuaalista näkökulmaa. Se auttaa sinua erottamaan tuotteesi ja palvelusi kilpailijoilta. Brändistrategiasi sisältää miten, missä, milloin ja kenelle haluat kommunikoida ja toimittaa brändisi viestejä ja arvoja.
Mitä ovat brändin identiteetti ja brändin design?
Brändin identiteetti ja brändin suunnittelu viittaa siihen, mitä näemme ja mitä mieltä olemme yrityksestä, näkemällä yrityksen visuaaliset elementit eli visuaalisen identiteetin. Tämä sisältää värit, fontit, logot, , graafiset elementit ja valokuvat. Brändi kulkee rinnakkain brändin identiteetin kanssa ja joskus niitä on vaikea erottaa toisistaan.
Otetaan esimerkiksi Dior. Voit sanoa katsomatta heidän brändiä, että mitä he viestii sinulle. Heidän brändinsä on korkeatasoinen ja tyylikäs ja he eivät halua sinun sekoittavan heitä edullisiin markettituotteisiin. Siksi heillä on yksinkertainen verkkosivusto, jonka ikoninen logo, mustavalkoinen tai hyvin neutraali väri ja he käyttävät tunnettuja henkilöitä mainoksissaan, kuten esim. Johnny Deppiä tai Charlize Theronia. Se on täydellinen yhtenäisyys brändin / brändäyksen ja brändin identiteetin / brändin designin kanssa.
Visuaaliset komponentit kuten logot, muodot, typografia, värit, kuviot, valokuvaus, pakkaus ja muut suunnitteluelementit auttavat luomaan käyttäjän kokemuksia.
Tuotemerkki / brändäys ja brändi-identiteetti / tuotemerkin design toimivat yhdessä, joten sinun pitäisi pystyä tunnistamaan brändi, vaikka et näe heidän logoansa. Se on varmasti helpompaa suurille yrityksille kuten Apple, Starbucks, McDonald’s jne. Mutta se on mahdollista myös pienyrittäjille.
Se vie enemmän aikaa, jos yrityksesi on verkossa, mutta se ei ole mahdotonta. Brändi-identiteetin tunnistaminen voi ilmetä esimerkiksi havaitsemalla, jonkun blogikirjoitus facebookissa ja heti ajattelemalla, että kyseinen julkaisu on jostakin tietystä blogista, koska tunnistit fontit, värit, logot, valokuvat tai muita graafisia elementtejä.
Erot brändissä ja brändäyksessä tiivistettynä:
Brändi (tai brändäys) on aineeton. Se on mitä haluat asiakkaidesi tuntemaan, kun he ajattelevat yritystäsi, toisin sanoen brändi on kokemus.
Brändin-identiteetti (tai brändisuunnittelu) on konkreettinen, se on kuin brändisi kasvot, joten se on yrityksesi visuaalinen puoli.
Miten sitten brändäys ja brändin identiteetti toimivat yhdessä?
Brändille tulee määritellä missiosi, perusarvot, tavoitteet, sävyt, kohdeyleisö ja brändin -avainsanat, jotka luovat brändin perustan, jotta brändi voidaan kääntää visuaaliseksi. Kuten edellä mainitsin, brändi on kokemus ja brändin identiteetti on brändin kasvot. Sinun on varmistettava, että tuotemerkkisi identiteetti edustaa kaikkia edellä mainittuja, jotta se olisi yhtenäinen, erottuva, mieleenpainuva ja ammattimainen brändi.
Mikä on logo?
Logo on visuaalinen esitys yrityksestäsi ja tuotemerkistäsi. Logo on graafinen symboli tuotemerkillesi ja yrityksellesi. Ammattimaisen logon avulla voit rakentaa menestyvän, onnistuvan liiketoiminnan houkuttelemalla kohdeasiakkaita. Investointi erinomaiseen muotoiluun erottaa sinut kilpailijoista, luo ammattimaisen visuaalisen läsnäolon ja ylläpitää johdonmukaisuutta kaikissa yrityksesi kanavissa.
Miksi ammattimainen logo on tärkeä yrityksille?
Logo on olennainen osa brändin identiteettiä, mutta se ei ole sen ainoa osa. Logon on edustettava yritystäsi, eikä siinä tarvitse olla kymmeniä muita graafisia elementtejä, eikä sen tarvitse olla liian kirjaimellinen.
Useimmat ikoniset logot ovat yksinkertaisia ja moderneja, jopa ilman kuvioita tai kuvakkeita. Logon tulisi kuvastaa liiketoimintaa tunnettavalla ja muistettavalla tavalla. Kun logo tunnetaan, monet merkit yksinkertaistavat niitä poistamalla joitakin elementtejä logoistaan.
Jotkut brändit ovat kirjaimellisesti ominut värejä, kuten sinä liität punaisen Coca-Colaan ja sinisen ja punaisen Pepsiin. Näissä tapauksissa värit ovat tärkeämpiä kuin itse logot, mutta se vaatii aikaa, jotta asiakkaat voivat liittää kyseiset brändit näihin väreihin. Sinun ei tarvitse nähdä McDonald’sin logoa tunnistaaksesi heidän tuotteidensa pakkauksen.
Kuten mainitsin monta kertaa blogissani, jatkuva brändäys on tärkeää yrityksesi kannalta. Sinun on käytettävä jatkuvasti samoja fontteja, värejä, valokuvia, kuvioita ja muita graafisia elementtejä saavuttaaksesi tunnistettavuuden. Muista ajatella pidemmälle brändiäsi kuin vain logoasi. Luo järjestelmä, joka edustaa sinua, missiotasi ja arvojasi.
Toivon, että tämä selvensi sinulle brändin ja brändin identiteetin välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Ennen kuin suunnittelet brändisi-identiteettiä, ota hetki aikaa miettiä, miten haluat sisällyttää itsesi brändiisi, mitä haluat brändisi saada tuntemaan ja minkä kokemuksen haluat luoda asiakkaillesi. Kun sinulla on vahva perusta tuotemerkillesi, voit luoda brändi-identiteettisi joko itse tai työskennellä ammattimaisen graafisen suunnittelijan kanssa.