Logosuunnittelu on tärkeä osa yritysilmeen luomisessa. Tässä kerron 9 keskeistä logosuunnittelun sääntöä.
Brändisi logo on yrityksesi ainutlaatuinen pienoiskuva. Vaikka brändisi ei ole logosi, logon ulkoasu on yksi avaintekijöitä onnistuneen brändin rakentamisessa.
Tässä on muutamia kohtia avuksi logosuunnitteluun.
1. Logon yksinkertaisuus
Ajan myötä useimmista maailmanlaajuisesti tunnustetuista brändeistä tulee yksinkertaisempia. Yksinkertaisen logosuunnittelun etuna on, että se on ajattomampi kuin logo, joka on monimutkainen tai on suunniteltu tämän hetken trendien perusteella.
Keskity suuntautumaan yksinkertaisempaa ja selkeämpään linjaan ja käytä tehosteita hillitysti.
2. Logon erottuvuus
Kun vertaat logoa kilpailijoihisi, eroaako se vai jääkö taustalle? Tämä on helppo testata laittamalla kilpailijoiden logoja ja omasi rinnakkain ja tarkastele erottuuko omasi muista.
3. Logon omaperäisyys
Nykyään paljon helppoja ja edullisia tapoja toteuttaa logo kuten ladata valmis logo joltakin sivustolta tai käyttää Clip Artia tai käyttää logossa jotakin ilmaiskuvaa.
Jos todella haluat luoda brändin, joka voi menestyä jopa globaalisti niin suosittelen välttämään näitä edullisia tapoja ja panostaa logosuunnitteluun enemmän.
Tahdot sinun logosi olevan omaperäinen ja että sinulla on omat värit, fontit ja symbolit, jotka eroavat yksilöllisesti kilpailijoista.
4. Värit
Huomioi myös värien mekitys logosuunnittelussa. Värit herättävät tunteita ja tunteita.
Esimerkiksi keltainen on onnellinen, elinvoimainen ja nuorekas, kun taas punainen herättää voimaa, rakkautta ja intohimoa. Ideana on yhdistää oikea väri brändisi persoonallisuuteen. Jos käytät useampaa kuin yhtä väriä, yritä pitää värit samalla sävyalueella, joten älä esimerkiksi sekoita pastellia ensisijaiseen punaiseen väriin. Haluat myös varmistaa, että logosi toimii myös harmaansävyisenä.
5. Kohdistus
Yksi tärkein asia logosuunnittelun osalta on varmistaa, että logo on linjassa yrityksesi ja brändistrategian kanssa.
Haluat varmistaa, että brändisi persoonallisuus on yhdenmukainen logon ja muiden brändielementtien ulkoasun ja halutun tunteen kanssa. Jos brändissäsi on esimerkiksi sana ”eliitti” ja logosuunnittelu näyttää halvalta, se ei näytä kohdistuvan oikein.
6. Typografia
Oikean fontin ja koon valinta on tärkeä päätös logosuunnittelussa. Jotkut tunnetuimmista tuotemerkeistä, kuten Canon & Prada, käyttävät vain fontti-logoa.
Jos luot vain fonttibrändin, suosittelen kustomoidun fontin käyttöä, jotta logosi eroaa yksilöllisesti muista logoista. Vaihtoehtoisesti voit myös integroida tunnuksen typografiaan, kuten The Body Shop teki O: n kanssa heidän logosuunnittelussaan.
Toisaalta vältä käyttämästä yleisiä fontteja, kuten Comic Sans, jotka näyttävät amatöörimäisiltä.
7. Logon koolla on merkitystä
On tärkeää, että logosi on luettavissa kaikissa kokoissa, joten sinun kannattaa välttää logon monimutkaisuutta, jotta pienennettäessä luettavuus säilyy. Logon tulee toimia bussin kyljessä kuin myös postimerkin kokoisena. Logon tulee olla vektorigrafiikkaa, jotta sitä voidaan suurentaa ja pienentää.
Logon vektoirointi >> https://www.media-assari.fi/tuote/logon-vektorointi/
8. Älä kerro kaikkea
Älä yritä kertoa kaikkea yrityksestäsi logossasi. Harvoin sinun logosi nähdään aivan yksin, ellet sponsoroi jotain.
Jos brändisi on trendikäs ja nuorekas, sitä ei tarvitse välttämättä logossa kertoa. Voit kertoa tästä brändisi persoonallisuudesta muissa brändin elementeissä, kuten viesteissä, värivalinnoissa ja jopa valitsemassasi fontissa.
Brändilläsi on useita muita elementtejä, kuten fontit, väri- ja kuvatyylit sekä viestit. Kaikki nämä asiat yhdessä kertovat tarinaa brändistäsi.
9. Johdonmukaisuus
Kun olet viimeistellyt logosi, haluat käyttää sitä johdonmukaisesti. On hyvä idea laatia logolle perusohjeet tilanteisiin, joissa et itse sitä käytä. Voit esimerkiksi päättää, että logosi ei voi koskaan mennä toisen kuvan yli ja että sen ympärillä on oltava tyhjää tilaa.