Suunnittele markkinointisi 3 kuukautta etukäteen

Onko sinulla selkeänä tiedossa, kuinka markkinoit seuraavat kolme kuukautta? Jos ei, niin miksi ei? Jos et tiedä mitä teet, mahdollisuutena on ettei mitään tapahdu. Itse asiassa et tee mitään markkinoidaksesi yritystäsi ennakoivasti. Tämän tuloksena on, että et todennäköisesti osoita kasvun merkkejä (ja saatat jopa osoittaa varhaisia merkkejä myynnin laskusta). Markkinointi on hyvin kurinalaista ja sitä on vaikea ymmärtää etenkin kun lukuisat markkinointitoimistot tarjoavat liudan erilaisia palveluita.

Puretaampa markkinointi kolmeen eri vaiheeseen:

Vaihe 1 – Markkinointistrategia

Tällä on markkinoinnin strateginen rooli, joka auttaa yritystä saavuttamaan yleiset tavoitteensa. Markkinointistrategian avulla sinun tulee määritellä selkeästi tarjontasi, kohdemarkkinasi, sijoituksesi, jakelukanavasi, prosessisi, viestisi sekä missiosi, visiosi ja arvosi.

Jos yritykseltäsi puuttuu markkinointistrategia, voit aloittaa sen lataamalla maksuttoman yhden sivun markkinointistrategia pohjan.

Marketing Strategy Canvas – yhden sivun markkinointistrategiapohja

Markkinoinnin suunnittelu kannattaa aloittaa markkinointistrategian laatimisella. Se ohjaa markkinointisuunnitelmaa ja sen toteutumisen seurantaa. Lataa itsellesi maksuton Marketing Strategy Canvas ja ohjeet sen käyttöön.

Vaihe 2 – Markkinointisuunnitelma

Tämä on markkinointistrategiaan perustuva markkinointisuunnitelma vuodelle, jossa hahmotellaan mitä markkinointikanavia tulee käyttää ja luodaan seuraavan 12 kuukauden toiminta- ja kampanjasuunnitelma.

Vaihe 3 – Markkinointitoimenpiteet

Nämä ovat yksittäisiä elementtejä, joiden on tapahduttava, jotta markkinointisuunnitelma voidaan toteuttaa onnistuneesti vaaditussa aikataulussa.

Onko markkinointistrategia välttämätön?

Taktista markkinointia voi tapahtua ilman markkinointisuunnitelmaa tai -strategiaa. Tämä on totta. Jos kuitenkin tekee markkinointitoimenpiteitä, jotka eivät perustu mihinkään järkeviin perusteluihin tai suunnitteluun, on markkinointisi kuin pokerin peluu. Tiedät, kuinka pokeria pelataan, mutta toiminta jää täysin tuurin varaan. Jotta kuitenkin voisit pelata varman päälle, on ratkaisevan tärkeää yhdistää strategian, suunnitelman ja taktiset toimenpiteet.

Yksinkertaisesti sanottuna, jos sinulla ei ole tmarkkinointisuunnitelmaa seuraaville 90 päivälle, yrityksesi on vaarassa jäädä hyödyttömäksi.

Kolmen kuukauden suunnitelma

Miksi juuri 90 päivää? Syynä on, että 90 päivää on tarpeeksi lyhyt, jotta et menetä keskittymistä siihen, mikä on tehtävä välittömästi, mutta tarpeeksi pitkä, jotta voit edistyä merkittävästi kohti suurempia tavoitteita.

Markkinoinnissa on kaksi avainelementtiä, joita kutsutaan “push”- ja “pull”-markkinoinniksi. Push-markkinoinnin tavoitteena on saada viestisi oikealle kohdeyleisölle optimaaliseen aikaan. Tiedät, että sopivat asiakasprofiiliit ja tiedät, että tuotteesi tai palvelusi voivat olla heille hyödyksi.

Pull-markkinointi on puolestaan tarvelähtöistä. Tässä on kyse siitä, että asiakas löydetään silloin, kun asiakkaan tarve on jo olemassa. Nämä asiakkaat etsivät aktiivisesti tuotteitasi tai palveluitasi ja ovat valmiita etsimään jonkun täyttämään tämän tarpeen.

Hyvissä markkinointisuunnitelmissa on tasapaino molempien toimintojen välillä.

Pull-markkinoinnissa on toimenpiteet määritettävä oikein, jotta kaikki olemassa olevat mahdollisuudet voidaan hyödyntää. Esimerkiksi kuten kalastaja; valitset paikan, jossa uskot olosuhteiden soveltuvan suurelle kalasaaliille, valitset huolellisesti oikean syötin ja heität siiman alueelle, jossa on eniten mahdollisuuksia ja odotat. Jos onnistut tässä, toistat saman prosessin. Jos et, voit siirtyä järven rantaa pitkin toiseen paikkaan, kokeilla toista syöttiä tai voit jopa vaihtaa toiseen järveen.

Kun tiedät olevasi parhaalla paikalla parhaan syötin kanssa, odotat kärsivällisesti, että kala ottaa syötin. Loppujen lopuksi, jos kalat eivät ole nälkäisiä, ne eivät aio syödä. Pull-markkinointiin liittyy paljon testaamista ja tuloksien mittaamista, mutta kun tiedät, että järjestelmäsi toimii, voit jättää sen ikäänkuin käyntiin.

Miksi Push-markkinointi on tärkeää

Jos sinulla ei ole suunniteltuna markkinointitoimenpiteitä seuraavien 90 päivän ajalle, saatat luottaa Pull-markkinointiisi. Ongelma tässä on se, ettei tilanne vaihtele suuresti, jos et muuta mitään (vaikkakin voit parantaa asioita).

Push-markkinointi puolestaan on sitä, että työnnät viestiäsi oikeille ihmisille oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeilla viesteillä. Tällä voit vaikuttaa ennakoivasti yrityksen kautta ohjattujen liidien määrään. Jälleen sinun on testattava ja mitattava varmistaaksesi, että kaikki kampanjat maksimoivat tehokkuuden, mutta sinulla on paljon enemmän mahdollisuuksia hallita prosessia. Tässä on enemmän tekemistä, sillä et istu alas ja odota asiakkaiden yhteydenottoja vaan pyrit vetämään heitä kohti yritystäsi.

Joten analysoi, mitä olet tekemässä tällä hetkellä ja mieti, olisiko aika aloittaa taas pieni Push-markkinointi ja tehdä suunnitelma tulevista taktisista markkinointitoimenpiteistä. Ellemme suunnittele markkinointiamme etukäteen, emme kehitä ja kasvata yritystämme.

Kommentoi

Shopping Cart
fiFinnish
Scroll to Top