Onko yrityksesi valmis markkinointistrategialle

Pienyrittäjät toivovat, että heidän yrityksensä kukoistaisi. Välillä kuitenkin kohdataan vaikeita aikoja tai sinusta tuntuu, että asiat ovat saavuttaneet tasaisen vaiheen. Tällöin on hyvä varmistaa onko yrityksesi todella täysin valmistautunut toteuttamaan strategiaa, joka parantaa myyntiä?

Markkinointistrategian täydellinen toteuttaminen edellyttää, että yrityksesi pystyy käsittelemään lisääntyneiden liidien määrää. On hyvä ottaa huomioon muutama asia määriteltäessä onko yrityksesi todella valmis markkinointistrategialle riippumatta siitä toteutatko kaiken itse vai auttaako joku sinua toteutuksen kanssa.

Onko työntekijät valmiita käsittelemään liidejä?

Kaikki lähtee työntekijöistä. Markkinointistrategian seurauksena todennäköisesti esiin tulevat liidit muodostavat lopulta yhteyden työntekijöihin tai sinuun. Siksi on ratkaisevan tärkeää, että yrityksessä kaikki ovat täysin tietoisia brändisi arvoista ja saavat välitettyä ne asiakkaille ollessaan yhteydessä heihin. Lisäksi asiakaspalvelulle tulee olla määriteltynä painopiste, jolla varmistetaan, että liidi säilyy ja ohjataan eteenpäin myyntiprosessissa.

Onko yrityksellä selkeä myyntiprosessi?

Kun työntekijät seuraavat selkeää myyntiprosessia, lisää se todennäköisyyttä onnistua muuttamaan liidit myynniksi. Myyntiprosessin johdonmukainen toteuttaminen auttaa tuomaan järjestystä meneillään olevaan myyntiin ja varmistamaan, että asiakkaat eivät vain jää jumiin ja lopulta eksy prosessissa. Itse prosessin tulee perustua kohdeyleisösi ostoprosesseihin, joten on myös tärkeää mukautua kaikkiin ajan mittaan mahdollisesti tarvittaviin muutoksiin.

Onko sinulla riittävästi järjestelmiä käytössä?

On myös tärkeää, että käytössä on CRM-järjestelmä uusien ja esillä olevien yhteydenottojen käsittelemiseksi. CRM-järjestelmä auttaa tukemaan koko tiimiäsi monin tavoin. Aluksi se tarjoaa ratkaisun nykyisten yhteydenottojen seuraamisen suhteen. Näin nähdään mistä liidit ovat tulleet ja missä kohtaa myyntiputkea ne ovat. Tämä auttaa sinua arvioimaan paremmin, mitkä yhteydenotot tarvitsevat huomiota ja varmistat myös, että olet täysin perillä siitä, mitä myyntiprosessissa tapahtuu reaaliajassa. Tämän lisäksi se tarjoaa myös selkeämmän kuvan siitä, missä liidit “putoavat” myyntiputkesta ja näin ollen voit käsitellä myyntiputkeen ilmaantuvia ongelmia.

Onko henkilökuntasi/myynti-tiimisi riittävän ammattitaitoinen muuttamaan liidejä myynniksi?

Myynti-tiimillä on tärkeä rooli liidiesi vastaanottamisessa ja niiden muuntamisessa myynniksi. Kuitenkin, jotta myyntiä saataisiin ja konversioprosentti olisi mahdollisimman korkea, henkilökunnalla täytyy olla taidot myynnin loppuun viemiseksi. Ammattitaitoisen henkilöstön puuttuminen voi heittää kaiken työn hukkaan, koska et tuota maksimaalista myyntiä. Uusien liidien käsittelyn lisäksi on tärkeää, että myyntitiimi voi ottaa uudelleen yhteyttä aiemmin menetettyihin liideihin, koska niistä voi mahdollisesti tulla ostajia tulevaisuudessa.

Onko yrityksellä kapasiteettia käsitellä liidejä?

Pystytkö sinä ja yrityksesi käsittelemään suuremman määrän liidejä? Tätä varten tarvitset riittävästi resursseja.

Resursseja ovat:

Ihmiset
Fyysinen tila
Laitteet
Aika

Jos huomaat, että sinulla ja yrityksellä ei ole kykyä käsitellä liidejä, on todennäköistä, että et lopulta pysty saamaan myyntiä. Tämä ei ole vain haitallista tulojen kannalta, vaan se myös antaa yrityksellesi huonon maineen. Siksi sinun tulee etsiä ratkaisua kapasiteetin lisäämiseen, olipa se sitten esimerkiksi investoimalla uusiin työntekijöihin, suurempaan työtilaan tai ulkoistamalla tiettyjä prosesseja.

Kommentoi

Shopping Cart
fiFinnish
Scroll to Top