Tällä videolla kerron vinkkejä fonttien valitsemiseen.
Oikeiden fonttien valinnalla saat julkaisuihin ja yrityskuvaan kauneutta ja ammattimaisuutta. Avaintekijä fonttien valinnassa on niiden välinen kontrasti.
Otsikon ja alaotsikon on hyvä olla erityyppiset keskenään. Lisäksi niiden koolla on merkitystä. Lukijan tulee tietää mikä kuuluu lukea ensin, eli otsikko. Varmista siis, että pääotsikko on riittävän kokoinen erottuakseen alaotsikosta ja leipätekstistä.
Varmista myös, että fonttisi ovat helposti luettavat. Hieno käsinkirjoitettu fontti voi olla hyvin kaunis, mutta se saattaa myöskin olla vaikeaa luettavaa, mikä voi viedä lukijan huomion pois itse julkaisusta. Fonttien avulla voit myös viestiä millainen brändisi on.
Mitkä fontit sitten sopivat keskenään yhteen ja mitkä eivät? Se selviää kokeilemalla.
Aloita kokeilemalla siten, että yhdistät esimerkiksi:
Regular ja bold fontin.
Tai yhdistät bold fontin ja käsinkirjoitetun fontin.
Yhdistä korkea fontti matalan fontin kanssa.
Kokeile yhdistää ohut ja paksu fontti.
Kokeile yhdistää regular ja italic fontti keskenään.
Jos fonttien yhdistäminen tuottaa haasteita, niin ylhäällä on esimerkkikuva kahden fontin pareista. Kaikki fontit ovat Google-fontteja joten pystyt ne lataamaan koneellesi täältä.
Katso myös artikkeli – Kuinka pitää brändin ilme yhtenäisenä joka kanavassa